negatif kemajuan

basmallah...

hari ni banyak betul kemajuan aku tengok, dedolu pagar rumah harus buka manual, sekarang dah ada mesin, tinggal tekan remote, tunggu beberapa minit dah buka lebar, dedolu nak makan ayam goreng bertepung kena adun bahan tepung semua, sekarang dah ada produk yang tinggal panaskan minyak dan masukkan ayam yang dah siap bertepung, takpun ada mesin menggoreng yang perlu tekan button, set masa dan tunggu, bukan tu je lah, banyak lagi kemajuan, aku bagi contoh yang buka mata aku, sebab waktu tengok pagar jiran yang auto tu dan goreng ayam pek, aku cakap sensorang, 'senangnya sekarang, dulu selalu si aben lari-lari nak buka pagar kalau ayah dia dah hon, ayam tepung pun jarang nak makan dulu sebab malas nak adun, sekarang hari-hari boleh makan,janji ada duit, janji aku pegi beli kat market... hurmmm...' sementara menunggu aku berfikir jap, "boleh buat topik ni..." aku bermonolog


Dan apabila dikatakan kepada mereka, "janganlah berbuat kerosakan di bumi!" mereka menjawab, "sesungguhnya kami justeru orang-orang yang melakukan pembaikan."
surah al-baqarah : ayat 11

ingatlah, sesungguhnya merekalah yang berbuat kerosakan, tetapi mereka tidak menyedari
surah al-baqarah : ayat 12

atas ni ayat yang membuatkan aku lebih tertarik nak kongsi apa yang aku fikir... dan aku rasa korang yang baca pun mungkin sokongkan, well! surat cintaNYA memang kebenaran yang nyata :)

tanyalah orang yang mencipta mesin-mesin semua, jawapan dorang majoriti kata "nak mempermudahkan kerja", aku sokong, dan aku tak larang, marah mahupun boikot kemajuan ni, tapi mempermudahkan sikit pun dah cukup, contoh mesin gergaji pokok, kereta dan sewaktu dengannya, aku taklah kejam sangat nak kata 'biarlah orang potong pokok guna parang je", "biarlah orang jalan kaki beribu meter tu haaa", sumpah! aku tak kejam sangat sampai camtu, tapi kemajuan yang aku nak kata ni macam remote pagar tu lah, game, tv 3D, iphone, dan sejenis dengannya, orang yang cipta benda tu memang genius bijak nak cipta benda tu. aku nak cakap lebih-lebih, bukan pencipta-pencipta tu baca ye dakkk.. jadi aku nak cakap dalam konteks kita je lah, konteks sebagai pengguna. cakap aku "JANGAN GALAKKAN PENGGUNAAN BENDA2 TU DALAM KEHIDUPAN SEHARIAN KORANG" guna dan beli benda yang betul-betul penuhi keperluan kita cukuplah.

sekarang aku tengok kat sekeliling aku, budak2 tak lepas dari gaming thing mcm psp tu haaa... aku pergi pizza hut, budak-budak kat situ ada psp kat tangan, 2-3 orang je yang takde mende alah tu, aku tengok budak tu syok sakan main, bg akulah kan, mende tu spoilkan waktu dengan keluarga, aku time kecik2 dulu, pegi kfc, sambil tunggu makanan datang, borak budak-budak dengan kakak, gado2 manja, senang cakap MESRA, jauh dengan budak2 tu, dorang main psp, kakak abang tengok sekeliling je, takpon pandang handphone dan mungkin gak ada yang sms kawan sbb betol2 tak tahu nak buat apa sambil tunggu makanan, [keadaan yang aku nyatakan berdasarkan apa yang aku lalui apabila aku pergi jalan, adik aku layan mainan dia je]. selain tu, benda ni mengalakkan diri menjadi malas, cuba tanya warga-warga tua, dedolu malas dorang cam mana, aku pernah dengar makcik2 aku bercerita [aku terdengar sebab duduk berhampiran, dan suara dorang lantang sangat], dorang cakaplah budak zaman sekarang pemalas betul, tak macam dulu zaman dorang, dorang cuma akan rasa malas kalau benda tu betul2 berat untuk dorang buat, macam nak pegi beli barang yang 4-5meter, amek air kat perigi dll. aku fikir betul gak, kenapa sekarang remaja kita malas, sedangkan manusia dahulu sama gak dengan manusia sekarang kan, haha... jawapan mudah, kita sudah terbiasa dengan kesenangan, putar pili, kuar air, tekan mancis,ade api, tekan remote, channel tv da tukar, tekan radio, auto search, xyah nak godek2,putar2 cari frekuensi, tekan remote, buka pagar, sekeliling keje mudah, jadi badan pun rasa malas dah sebab dah terbiasa nak mudah, dah terbiasa nak santai.

ok! entri ntah pape @.@

1 ulasan:

miss ct berkata...

Assalamualaikum nisa..
isu yg menarik.. zmn it kan.. bdk2 zmn skrg guna ipad..bdk2 dulu, guna cpu.. bdk2 zmn, lepak kwn2 main game..bdk2 zmn dulu..main game gak.tp main teng teng.. batu seremban..galah panjang..
pengunaan teknologi penting..tp penggunaanya kena bijak..bukan utk kemewahan,tp keperluan..jgn berlebihan sudah...hee